Wednesday, 29 June 2011

gi daftar di pondok pasir tumboh....

ASSALAMUALAIKUM....salam ukhuwwah....

selepas SPM....diri ana xtahu nak buat apa....duduk jer kat umah...hanya ALLAH yg tahu betapa bosannya..bayangkanlah,3bulan cuti...tanpa buat apa2...

kalau diingatkan balik,sebelum habis spm,ada jugak berbincang ngan sahabiah2 ana,nak menimba ilmu di pondok....tapi,perancangan tu,setakat keluar di mulut jer lah...keputusan tak tahu lagi...ana ingat lagi masa rancang tuu...ana ngan sahabat ana sorang lagi,mmg sgt2 teruja utk pergi menimba ilmu di sana....dan...setelah tamat berjihad dgn kertas2 spm selama sebulan lebih...alhamdulillah,ana dan smua calon SPM 2010 slamat kmbali drp medan jihad ilmu....


bermula lah,ana ngan slh sorg shbat ana ni,merancang utk ke sana....rancang punya lah rancang....akhirnya masing2 bersetuju utk pergi menadah ilmu di pondok pilihan kami....iaitu PONDOK PASIR TUMBOH,KOTA BHARU,KLNTAN.... alhamdulillah....ALLAH telah memilih ana ngan shbat ana utk menambahkan ilmu kami yang maha sedikit...

setelah pulang ke rumah...ana terus berbincang ngna ayh dan ummi ana...berdebar jugak masa nak suarakan hasrat utk belajar kat pondok tuu...ye lah...kali pertama mintak nak blaja sana...masa mula2 kluar ayat nak g sana tu...ummi terus kata"sapo lg nak g??" makin debar nii...ana pun jawab,ngan shbat ana sorang lagi...ayah ana diam jer mula2 tuu...lpas tu baru dia bersuara,..dia kata,kna betulkan niat nak g sana,tmpat berkat...nak g kna blaja molep,sbb ilmu2 sana,smua ilmu yang wajib,yang bukan menda remeh temeh....ana angguk2 jer...tanda faham dan berdoa dalam hati,....smoga ayah ummi bagi....

alhamdulillah....terima kasih ya ALLAH....kerana telah memilih diri ini utk pergi menimba ilmuMU yang maha KAYA....di tempat yang penuh barakah dgn ilmuan2 yang zuhud dan bertaqwa kpdaMU....ummi dan ayah ana telah mmberi keizinan kpada ana....ana tersenyum tanda syukur,dan lega dan bakal melengkapkan ilmu di dada sebanyak mgkin,insyaALLAH....malam tu ana terus telefon shabat baik ana,utk tanya jwapan dia pulok...emm...nampaknya ana sorang la akan gi...sbb dia xjadi gi lagi,....dia ada hal yang perlu diselesaikan dulu...sedeh jgk,sbb xdapat sama2 ngan dia utk blaja sana... mgkin ALLAH akn bagi dia kesempatan di lain masa utk prgi sana,BIIZNILLAH....mudah mudahan ALLAH permudahkan jalan utk shbat ana itu ke sana...AMIN..ALLAHUMMA AMIN....

Tiba lah masa ana nk gi daftar dipondok....bersama ngan ayah ummi...debar jugak,sbb xprnh ag sampai situ..dalam hati memanjat doa dariNYA agar dipermudahkan segala urusan....wahhh!!! macam nak gi mekah pulak ana ni...hehehe.... ye lah...pondok tmpat penuh keberkatan....terasa datang jugak perasaan lain...layakkah aku gi??layakkah aku gi??soalan yang sntiasa meracuni fikiran sepanjng prjalann ke pondok...hati cpat2 beristighfar,kerana ALLAH tlah memilih diri ini utk kesana....syukur yaALLAH....

dup2...dup2....makin terasa berdebar...apa tidaknya,masuk jer pintu gerbang bertulis"PONDOK TERUSAN LIMBAT,PASIR TUMBOH KOTA BHARU,KELANTAN......dataran pondok dipenuhi dgn muslimin2 pondok tu,yang lengkap berserban dan berjubah putih.....ana pelik,sbb xpernah tgk seramai tu rijal2 yang berkeadaan sedemikian...mata mula diselinap bisikan2 halus dari syaitan....astaghfirullah...cepat2 tersedar dan menundukkan wajah,kerana takut tidak dapat mnjaga pndangan mata ini...juga malu diperhati oleh muslimin2 disana,yg sememangnya ana tidak tahu apa di fikiran mereka,krana muslimat di sana smuanya berniqab...tiba2 ana masuk tanpa berniqab...jarang amat sekali mereka boleh mlihat muslimat tanpa niqab di sana...kerana ana tidak berniqab,ayah menyuruh ana supaya tundukkan wajah kerana takut fitnah datang bertali arus...ayh terus turun utk bertanya kerana pelik dgn situasi tu,ramai sgt...ingatkan ada perhimpunan khas mereka ker....bila ayah masuk dlm kereta,ayah kata isteri tok guru mudir pondok tu baru jer meninggal pagi tadi...sbb tu ramai plaja2 pondok muslimin kat dataran...tggu utk mjlis pngebumian....begitu rupanya.....tiba2 sorang ustaz tu datang kat kereta kami,gtau mggu depan baru blh daftar,sbb mggu ni sibuk dgnn urusan arwah mak haji,isteri tokguru pondok...kuciwa jgk,sbb xdapat nak masuk terus,tapi tetap bersyukur kerana masih lagi ada peluang utk gi sna....ALLAH mgkin mnyuruh ana siapkan diri dgn lebih lagi,utk gi sna... insyaALLAH...

seminggu berlalu,hari sabtu,ana dan ayah,ummi kmbali ke pondok tuu....alhamdulillah,ALLAH memilih ana skali lagi,utk betul2 dapat blja sana...ana dan ummi dijemput naik ke rumah tokguru pondok tu sendiri....terasa bertuahnya,terima kasih ya ALLAH...ana dan ummi mnguruskn proses pndaftaran di rumah tokguru brsama anak tokguru pondok tuu...semoga tok guru diberi kesihatan oleh ALLAH,krana tokguru sedang sakit masa ana gi daftar hari tuu...insyaALLAH...setelah siap smua...ana diberi tahu sedikit sbanyak tntang peraturan pondok muslimat ni...antaranya,wajib berniqab,berpakain gelap shja,hndfon xleh guna,dan semestinya penting dan niat ats skali ana nak dup sini...ingin blaja ilmu2 agama wajib mahupun sunat...menadah kitab2nya xleh ponteng...ana bersalam dgn ustazah faizah,ank tokguru pondok ni,dan ustazah terus bawa ana ke pondok ana..................

"ya ALLAH....terima kasih kerana mmberi dan memilih diri ini utk menimba ilmuMU,dan mmbuka pintu ke jalanMU,utk aku mmperbaiki khilaf diri dan mntarbiyah diriku di sini....".............doa itu terucap dlm hati,hnya ana dan ALLAH AZZAWAJALLA  yang mndengarnya........

bermula lah diri ana,sbg plajar muslimat sementara di pondok pasir tumboh.....semoga ALLAH permudahkan diri ini,utk menadah ilmu2 di sini,sbgai bekalan hidup di dunia yang penuh ngan mehnah dan tribulasi....

tanggal 15januari2011.....ana telah bermula belajar di sana.....

di halaman lain,akan ana cerita kan suasana di sana..dan ana kan coretkan ilmu2 yang ana dapat...insyaALLAH....

wassalamullah......(",)

3 comments:

  1. assalamualaikum.. tumpang tanya, macam mana cara pendaftaran pondok disana eh sebagai pelajar sementara? sya hamba Allah betul2 nak masuk sekolah pondok hujung tahun nt dalam 2 bulan sahaja. harap sudi membalasnya.. ni email sy, dhon.damaska@gmail.com syukran

    ReplyDelete
  2. berapa eh kos kitab² dia..teringin nak masuk..harap boleh bantu.
    ni emel saya ejacomel360@gmail.com.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...